4 нояб. 2014 г.

«БРАТСЬКІ» ТОРГІВЕЛЬНІ ВІЙНИ

Побутує думка, що на сучасному цивілізаційному етапі розвитку світу ведення класичних воєнних кампаній з масовими вбивствами та бомбардуванням територій позбавлене сенсу. Набагато ефективнішими для доведення своїх геополітичних позицій та претензій вважаються економічні механізми.
Щонайменше два останні роки торгівельні взаємини України та Російської Федерації нагадують зону постійно тліючого конфлікту, яка в разі виникнення зовнішнього подразника (євроінтеграційного  питання) спалахує повноцінним вогнищем, що завдає не лише фінансових втрат державам, а й спричиняє подорожчання товарів для пересічних споживачів.

12 вересня 2014 року в ході трьохсторонніх переговорів між Європейським союзом, Україною та Російською Федерацією було прийнято рішення відкласти імплементацію положень щодо впровадження зони вільної торгівлі між Україною та Європейським союзом до 31 січня 2015 року.
Водночас, 19 вересня 2014 року Уряд Російської Федерації прийняв постанову № 959 «Про введення ввізного мита щодо товарів, країною походження яких є Україна» (надалі – Постанова № 959), відповідно до якої протягом 10 (десяти) днів з моменту повідомлення про імплементацію Україною економічної частини Угоди про асоціації з Європейським союзом, Російська федерація «буде змушена» ввести ввізне мито для українських товарів у розмірі ставки Єдиного митного тарифу Митного союзу. Під дію вказаних обмежень підпали харчові продукти, алкогольна продукція, вироби легкої промисловості, будівельні матеріали, продукція хімічної промисловості, косметично-парфумерна продукція, техніка, спортивний інвентар та інші товари. Зокрема, для шампунів, засобів для волосся, дезодорантів та аналогічних до них засобів, а також мила, які увійшли до переліку Постанови № 959, нові митні ставки становитимуть від 10,8 до 11,6 % від митної вартості товару (або в EUR, або в USD).
Таким чином, буде скасовано режим вільної торгівлі, який існував між Російською Федерацією та Україною.

Нагадаємо, що 30 липня 2012 року Україна прийняла Закон України № 5193-VI «Про ратифікацію Договору про зону вільної торгівлі», який набув чинності 20 вересня 2012 року. Відповідно до положень цього Договору сторони домовились не застосовувати мита та інші платежі, еквівалентні миту, стосовно експорту товару, призначеного для митної території іншої сторони, та/або імпорту товару, що походить з митної території іншої сторони.

У відповідь на такі нормотворчі дії Російської Федерації, Міністерство економічного розвитку та торгівлі України винесло на обговорення Перелік товарів за кодами УКТЗЕД на рівні 10-ти знаківякі можуть бути вилучені з режиму вільної торгівлі при імпорті з Російської Федерації до України у разі набуття чинності Постанови № 959. Для порівняння Україна визначила значно ширший перелік косметично-парфумерної продукції, яка буде видалена з режиму вільної торгівлі. Зокрема, до числа таких товарів запропоновано включити: парфуми (духи), туалетні води, засоби для макіяжу очей, губ, засоби для манікюру та педикюру, препарати для догляду за шкірою, включаючи сонцезахисні препарати або препарати для засмаги; шампуні, лаки для волосся,засоби для гігієни порожнини рота або зубів; засоби, що використовуються перед голінням, під час гоління або після гоління; дезодоранти для тіла та протипотові препарати, препарати для приготування ванн, інші парфумерні або туалетні і косметичні препарати, а також мило.


На жаль, за загальним правилом, будь-які коливання митних ставок товарів неодмінно закладаються у їх вартість для кінцевого споживача. Тому, допоки економіка держав буде керуватись суто геополітичною логікою, платити за це буде саме пересічний громадянин та представники бізнесу.

Зоя Заміховська, молодший юрист ЮК «Правовий Альянс»
Олександр Янєв, юрист ЮК «Правовий Альянс»