5 дек. 2011 г.

ЩОДО НАБРАННЯ ЧИННОСТІ НОРМАТИВНИМ АКТОМ (міністерств, відомств)


Наприкінці листопада у ЗМІ з’явилася інформація, що Міністерство охорони здоров'я прийняло Наказ від 11.11.2011 № 777 "Про внесення змін до наказу МОЗ України від 19.07.2005 № 360", який був зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2011 та готувався до опублікування в Офіційному віснику України в № 92 від 02 грудня 2011.
Постало питання: який момент набрання чинності цього документу – Наказу МОЗ від 11.11.2011 № 777 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 19.07.2005 № 360» (далі – Наказ)?

Питання начебто і неважке, оскільки самим Наказом визначено, що він набирає чинності з дня його офіційного опублікування (п. 7 Наказу). На підтвердження цього можна також навести й положення п. 5.4. Наказу Мін’юсту від 12.04.2005 № 34/5 «Про вдосконалення порядку державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів»  нормативно-правові акти, які занесені до Державного реєстру, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не встановлено самими актами, але не раніше дня їх офіційного опублікування.
Однак, відповідно до п. 3. Указ Президента України від 03.10.1992 № 493/92 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.
Тобто бачимо, що момент набрання чинності нормативними актами, які видаються, зокрема, міністерствами, іншими органами виконавчої влади ставиться в залежність від того: по-перше, чи зачіпає такий нормативний акт права, свободи й законні інтереси громадян; по-друге, чи має він міжвідомчий характер.
Таке саме передбачено і в п. 3.2. Наказу Мін’юсту від 12.04.2005 № 34/5 «Про вдосконалення порядку державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів» державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, якщо в них є одна або більше норм (правил поведінки), що, серед іншого:
А) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією, міжнародними договорами України, згоду на обов'язковість яких надано Верховною Радою України, та acquis communautaire, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, установлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують існуючий організаційно-правовий механізм їх реалізації;
Б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших органів виконавчої влади, а також підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.
Нажаль повної й однозначної відповіді на питання стосовно того, чи зачіпає той або інший нормативний акт права, свободи й законні інтереси громадян, чи він має міжвідомчий характер чинне законодавство не містить.
У випадку виникнення спору з цього приводу необхідно звертатися до змісту конкретного нормативного акту. При цьому доцільно мати на увазі, що разом з нормативно-правовим актом та супровідним листом до нього до Міністерства юстиції України подається, зокрема, пояснювальна записка, у якій зазначаються обґрунтування підстав та мета розроблення нормативно-правового акта, визначається його місце у відповідній сфері правового регулювання, міститься аналіз причин, наводяться факти і цифрові дані, що обґрунтовують необхідність його прийняття, відображаються фінансово-економічні розрахунки та пропозиції щодо джерел покриття витрат (якщо реалізація нормативно-правового акта не потребує фінансування з державного чи місцевого бюджетів, то про це окремо повідомляється в записці), відомості про наявність або відсутність у нормативно-правовому акті правил і процедур, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень, прогнозуються очікувані соціально-економічні результати реалізації нормативно-правового акта. Як уявляється, такий документ може допомогти розкрити зміст акта.
Якщо повернутися до нашого Наказу, то його метою є удосконалення порядку виписування рецептів на лікарські засоби. У зв’язку із цим до наказу Міністерства охорони здоров'я України від 19.07.2005 № 360 "Про затвердження Правил виписування рецептів та вимог-замовлень на лікарські засоби і вироби медичного призначення, Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків та вимог-замовлень" вносяться певні зміни (див. Наказ).
Чи стосуються такі зміни до названого вище документу прав, свобод або законних інтересів, на наш погляд, питання риторичне. Отже, з огляду на те, що Наказ був зареєстрований в Мін’юсті 25.11.2011, то датою набрання чинності слід вважати 05.12.2011 (через 10 днів з моменту опублікування). Хоча на сайті http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1346-11/card3#History, а також за даними Ліга:Закон набрання чинності цим документом визначається 02.12.2011.